Bijdrage Strik Omleggen OV-as van de Markt-Gubbel­straat naar de Verlengde Maas­bou­levard


17 december 2024

Voorzitter,

Onze fractie vindt het onvoorstelbaar dat we hier vandaag geacht worden akkoord te gaan met een raadsvoorstel -nota bene gebaseerd op een besluit van 20 jaar geleden- over het openbaar vervoer in onze stad, ZONDER dat daar belangenorganisaties voor reizigers, ouderen en mensen met een beperking of chronische ziekte over zijn geraadpleegd.

We hebben in Maastricht de mond vol van participatie. Maar juist wanneer onze keuzes hoogstwaarschijnlijk negatieve gevolgen gaan hebben voor de kwaliteit van het Openbaar Vervoer in onze stad, zoals ook worden onderstreept door de Provincie en Arriva, worden belangenorganisaties zoals bijvoorbeeld ROVER, het Reizigers Overleg Limburg, ouderenorganisaties zoals ANBO-PCOB, of het KBO en Stichting Samen Onbeperkt niet gevraagd hun stem te geven. Het had wat ons betreft al veel eerder moeten gebeuren, maar daarom dienen we het amendement van GroenLinks mee in.

Voorzitter,

Uit het OV-onderzoek blijkt dat, afhankelijk van welk alternatief, we 100 tot 150 gebruikers van het OV per dag verliezen met het omleggen van de OV-as. Dit baart onze fractie grote zorgen. Want iedere auto die in plaats van het OV genomen wordt, is er wat ons betreft 1 te veel. In het raadsvoorstel wordt gesproken over een prettigere omgeving voor mensen rondom het Bassin wanneer we de OV-as verleggen. Maar is er ook in kaart gebracht wat de effecten op het gebied van luchtkwaliteit, de schaarse ruimte in de stad en de uitstoot C02 zijn, wanneer door deze keuze, er meer auto’s in en door de stad gaan rijden? Of wat de effecten zijn op de gezondheid en eenzaamheid van Maastrichtenaren, wanneer zij door onze keuzes alleen thuis blijven zitten? Zouden we, voor een prettige en gezonde leefomgeving, niet juist moeten inzetten op MEER gebruikers van en beter toegankelijk Openbaar Vervoer, in plaats van minder? Daarnaast brengt het plan het verkeer veel dichter bij het frontenpark, en dat heeft wel degelijk effect.

Ook is ons nog steeds niet duidelijk wat de gevolgen van de Verlengde Maasboulevard gaan zijn op één van de laatste stukjes groene oase in de stad. Het gebied achter de Muziekgieterij is nu nog een enigszins rustige plek, waar zowel mens als dier kan ontsnappen aan de waan van de dag en het drukke stadscentrum, en even het hart op kan halen.

Voorzitter,

Bestaand groen en natuur moet wat ons betreft, gekoesterd en beschermd worden. Daar hoort een drukke weg daar dwars doorheen, niet bij. Hetzelfde geldt voor de subcultuur van het huidige, wat ons betreft, enige echte Landbouwbelang, die dient als voedingsbodem voor Maastrichtse kunst en Cultuur. Wij waren al niet voor het “nieuwe” landbouwbelang, maar met de huidige stand van zaken waarbij er ook geen culturele invulling van het nieuwe Landbouwbelang gerealiseerd wordt, kunnen wij niet instemmen met dit raadsvoorstel omtrent de Verlengde Maasboulevard.

Dankuwel.