Inbreng Vaessen Herverdeling middelen maatregelen luchtkwaliteit
Voorzitter,
Ik weet niet of u de domeinvergadering teruggekeken heeft. Maar het was bij tijd en wijle een verhit debat. Zó verhit dat het niet kwam tot een tweede termijn. Daarom zit mijn fractie nog met een aantal vragen en opmerkingen.
Vergroening komt hoogstwaarschijnlijk niet de luchtkwaliteit ten goede. Dit gaf de wethouder zelf ook toe tijdens de domeinvergadering, en dan zeker wat betreft solitaire bomen. Wel kan het leiden, zoals ook gezegd in de domeinvergadering, tot bevordering van de biodiversiteit.
Daarbij is het voor ons wel van belang dat er een mooie mix aan inheemse soorten ontstaat. Desgevraagd laat de wethouder weten dat ‘dat een kwestie van uitwerking’ is. En, voorzitter, laat nou net het college bevoegd zijn voor de uitvoering. Wat ons betreft, dient een mooie mix aan inheemse soorten de lijn te zijn ‘in het samenspel met de buurten’. Kan de wethouder toezeggen, dat in het kader van biodiversiteitsbevordering, mooie mix aan inheemse soorten de inzet wordt bij die gesprekken met buurten en de vergroeningsuitvoering?
Voorzitter, wat betreft de P&R’s delen wij de mening dat deze zoveel mogelijk aan de randen van de gemeente moeten komen. En dus niet aan de randen van de binnenstad. Dit om zoveel mogelijk de buurten te ontzien qua geluidsoverlast, verkeersdrukte en schadelijke uitstoot. We hebben afgelopen weekend allemaal kunnen zien waar dat toe kan leiden. Des te meer noodzaak om deze extra voorzieningen aan de randen van de stad te leggen of uit te breiden.
Het is dan ook heel goed dat er, gelet op bezwaren uit de buurt, geen vaste P&R komt aan de Demertdwarsstraat. En dat uitgeweken wordt naar een ‘hub’ op de Köbbesweg, inderdaad aan de randen van gemeente. Deze lijn willen wij doortrekken wat betreft Maastricht-West.
Wij hebben daarbij goed geluisterd naar buurtbewoners. Met een P&R aan de Via Regia vrezen zij juist meer verkeersdrukte waar zij de nadelen van ondervinden. Dat lijkt ons uiterst onwenselijk. Daarbij dragen zij alternatieven aan: een alternatief, tegen de grens aan bij de Steenfabriek en één alternatief conform het Realisatieplan Parkeren op afstand bij de Dousbergerweg.[1]
Om de P&R’s zoveel mogelijk aan de randen van de stad te leggen, dienen wij dan ook samen met de SP een amendement in.
Voorzitter, en nu we het toch hebben over P&R’s hebben, lijkt het ons wel belangrijk dat deze goed bereikbaar en vindbaar zijn. Zo hebben wij vernomen dat P&R-noord niet goed aangegeven staat op de A2. Uit eigen controle blijkt inderdaad dat enkel één klein, geel bord dat ook nog eens verdraaid is, aanduidt waar de P&R ligt.
Dit kan volgens ons beter. Is de wethouder bereid om bij de beheerder van de A2 te bepleiten dat de Maastrichtse P&R’s duidelijk weergegeven worden op zijn verkeersborden?
Dan proeven nogal wat onduidelijkheid over bijvoorbeeld het terugdringen van vervuilende scooters en brommers. Ambtelijk heb ik begrepen dat dat hiervan losstaat, en dat dat op zichzelf opgepakt en gefinancierd wordt? Kan de wethouder bevestigen dat dit afzonderlijk opgepakt en gefinancierd wordt?
Dank u wel.
[1] P. 78.
Interessant voor jou
Vuurwerkmeldpunt Maastricht
Lees verderBijdrage Vaessen Motie Luchtkwaliteit verbeteren door luchtstroom
Lees verder