Schrif­te­lijke vragen Vaessen/Merx over Terug­kerend vanda­lisme waar­schu­wingsbord muur­ha­gedis


Indiendatum: 24 feb. 2022

Geacht college,

Op 7 januari 2021 werden bij het Frontenpark waarschuwingsborden geplaatst om voetgangers te attenderen op de zonnende muurhagedis. Dit was broodnodig, omdat deze beschermde soort[1] platgereden werd door fietsers en brommers die over dit voetpad rijden. Echter, sinds het plaatsen van de borden zijn deze meermaals vernield en gestolen. Dit leidt bij de Partij voor de Dieren Maastricht dan ook tot de volgende vragen.

  • Het vernielen van verkeersborden is een strafbaar feit. Toch zijn de bewuste waarschuwingsborden meermaals verdwenen. Kan het college bevestigen dat de borden voor de tweede keer vernield en gestolen zijn? Zijn hiertoe meldingen binnengekomen bij de gemeente Maastricht en wat heeft het college hiermee gedaan?
  • In navolging van de vorige vraag: de borden zijn nog steeds niet vervangen, ondanks de beginselplicht tot handhaving die het college heeft. Waarom gaat het college niet over tot een herstelsanctie[2] als de oplettende burger opmerkt dat de borden wederom verdwenen zijn? Hoe verhoudt dit zich tot beginselplicht tot handhaving, en wanneer en op welke manier gaat het college alsnog een herstelsanctie opleggen?
  • Bovendien wordt het vandalisme vergemakkelijkt doordat de palen makkelijk om te buigen zijn, en de borden eenvoudig te verwijderen zijn. Heeft het college overwogen om onbuigbare palen te plaatsen en de borden vast te lassen? Zo ja, wil het college bij het overgaan tot een herstelsanctie deze opties gebruiken om tot een solide en permanente oplossing te komen? Zo nee, waarom niet?

Het is verboden om de muurhagedis opzettelijk te doden of te verstoren.[3] Het Grenadierspad waar de borden geplaatst en vervolgens gestolen zijn, is een voetpad. Toch rijden hier ook fietsers en brommers over, terwijl dit dus verboden is. Men kan dus stellen dat het risico op het doden of verstoren van de muurhagedis door fietsers en brommerrijders voor lief wordt genomen. Hierdoor is er dus sprake van voorwaardelijk opzet.

  • Weet het college of er in casu een ontheffing verleend is voor voornoemde verboden? Zo nee, is het college dan van mening dat er sprake is van voorwaardelijk opzet, en dus van een overtreding in de zin van de Wet natuurbescherming? Zo ja, wat is daarvan de consequentie voor het college, en welke maatregelen gaat het nemen om te zorgen dat het overtreden van deze verboden uitblijft? Zo nee, waarom niet?
  • Wil het college melding doen van deze overtreding van de Wet natuurbescherming bij het college van gedeputeerde staten van de provincie Limburg als bevoegd gezag ter handhaving van deze wet? Zo ja, wil het college dan proberen om samen met de provincie Limburg tot een duurzame oplossing voor deze problematiek te komen? Zo nee, waarom niet?

Gaarne zien wij spoedige beantwoording tegemoet.

Hoogachtend,

Jules Vaessen & Chandra Merx

Partij voor de Dieren

[1] Zie bijlage II Verdrag van Bern.

[2] Art. 5:2 lid 1 sub a Awb jo. Titel 5.3 Awb.

[3] Art. 3.5 leden 1 en 2 Wet natuurbescherming jo. bijlage II Verdrag van Bern.

Indiendatum: 24 feb. 2022
Antwoorddatum: 10 mrt. 2022

Geachte mevrouw Merx en meneer Vaessen,

Ik heb uw vragen over het ‘Terugkerend vandalisme waarschuwingsbord muurhagedis’ in goede orde ontvangen. Aanvullend op de mailwisseling die ik al eerder over dit onderwerp voerde met mevrouw Merx treft u onderstaand mijn antwoorden aan op uw vragen.

  1. Het vernielen van verkeersborden is een strafbaar feit. Toch zijn de bewuste waarschuwingsborden meermaals verdwenen. Kan het college bevestigen dat de borden voor de tweede keer vernield en gestolen zijn? Zijn hiertoe meldingen binnengekomen bij de gemeente Maastricht en wat heeft het college hiermee gedaan?

    Bij de gemeente zijn via verschillende kanalen meldingen binnengekomen dat de waarschuwingsborden voor de ‘zonnende muurhagedis’ aan het Grenadierspad zijn beklad en/of vernield. Dit soort meldingen van het vernielen of molesteren van verkeersborden zijn reguliere meldingen die binnenkomen bij of worden doorgezet naar de afdeling Stadsbeheer van de gemeente. Zij verzorgen dan de vervanging van de beschadigde en/of verdwenen borden. Dat is ook bij de door u aangehaalde borden gebeurd.

  2. In navolging van de vorige vraag: de borden zijn nog steeds niet vervangen, ondanks de beginselplicht tot handhaving die het college heeft. Waarom gaat het college niet over tot een herstelsanctie als de oplettende burger opmerkt dat de borden wederom verdwenen zijn? Hoe verhoudt dit zich tot beginselplicht tot handhaving, en wanneer en op welke manier gaat het college alsnog een herstelsanctie opleggen?

    De borden zijn vervangen, maar blijken vanwege het bijzondere karakter een grote aantrekkingskracht te hebben op verzamelaars. Deze aantrekkingskracht heeft ervoor gezorgd dat ook de nieuw aangebrachte borden weer zijn gestolen, ondanks de extra beveiligingsmaatregelen die zijn aangebracht. Het is leuk om te zien dat onze unieke verkeersborden in trek zijn bij verzamelaars, maar daar zijn de muurhagedissen uiteraard niet bij gebaat. Er is daarom bij Stadsbeheer opnieuw melding gedaan van vandalisme en diefstal. Aan deze afdeling is toen tevens gevraagd om na te denken over een nieuwe duurzame en ‘hufterproof’ oplossing.

  3. Bovendien wordt het vandalisme vergemakkelijkt doordat de palen makkelijk om te buigen zijn, en de borden eenvoudig te verwijderen zijn. Heeft het college overwogen om onbuigbare palen te plaatsen en de borden vast te lassen? Zo ja, wil het college bij het overgaan tot een herstelsanctie deze opties gebruiken om tot een solide en permanente oplossing te komen? Zo nee, waarom niet?

    De bevestiging van de verkeersborden heeft de eerste keer plaatsgevonden op de wijze zoals dat gebruikelijk is bij alle andere verkeersborden in de stad. De tweede keer heeft er een extra beveiliging plaatsgevonden, maar de ‘verzamelaars’ hebben toen professioneel gereedschap meegenomen om de borden los te krijgen. We zijn daarom zoals aangegeven op zoek gegaan naar een oplossing die niet te stelen is. Die oplossing is gevonden en op woensdag 9 maart 2022 ook aangebracht. De waarschuwingsborden zijn aangebracht op het betonnen wandelpad zelf. Zo vallen ze extra goed bij iedereen die gebruik maakt van de wandelpaden. En zijn ze bovendien niet te stelen. Een win-win situatie derhalve. Zie afbeelding hieronder:

  4. Weet het college of er in casu een ontheffing verleend is voor voornoemde verboden? Zo nee, is het college dan van mening dat er sprake is van voorwaardelijk opzet, en dus van een overtreding in de zin van de Wet natuurbescherming? Zo ja, wat is daarvan de consequentie voor het college, en welke maatregelen gaat het nemen om te zorgen dat het overtreden van deze verboden uitblijft? Zo nee, waarom niet?

    Wij zijn van mening dat we steeds accuraat en in het volste belang van de muurhagedis hebben gehandeld. Er heeft weliswaar voor een korte periode bebording ontbroken, maar dat heeft te maken met het zeldzame karakter van het verkeersbord. Die hebben we niet op voorraad beschikbaar. Het kost tijd om een nieuw bord te laten maken of om voorbereidingen te treffen voor de nu aangebrachte duurzame oplossing. Met in het achterhoofd het feit dat het winter was en het brede scala aan flankerende maatregelen dat voor de muurhagedis in het Frontenpark is aangebracht zijn we van mening dat de muurhagedis altijd voldoende beschermd is (geweest) in het Frontenpark.

5) Wil het college melding doen van deze overtreding van de Wet natuurbescherming bij het college van gedeputeerde staten van de provincie Limburg als bevoegd gezag ter handhaving van deze wet? Zo ja, wil het college dan proberen om samen met de provincie Limburg tot een duurzame oplossing voor deze problematiek te komen? Zo nee, waarom niet?

Zoals gemeld is er inmiddels een nieuwe duurzame oplossing uitgedacht èn aangebracht. Dat maakt beantwoording van deze vraag overbodig.

Ik ga ervan uit jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,
Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht,

Gert-Jan Krabbendam
Wethouder Klimaat & Energie, Ruimtelijke ontwikkeling en Mobiliteit